09 december 2009

Bella Center - deligaterna anländer

Bella Center – onsdag morgon



Idag på morgonen tog jag mig till ”Bella Center” där den skarpa konferensen pågår. Jag kommer inte in. Det är bara utvalda NGO-representanter som släpps in. Det finns gott om poliser som ser till att ingen obehörig slinker in. Delegater och andra inbjudna kommer mellan nio och tio på morgonen. Då demonstrerar vi också.



I princip har jag kommit med i gruppen ”Peoples Movement on Climate Change”. De har en mycket färggrann demonstration. Jag snurrar runt och fotograferar. Det är folk från några av de svårast drabbade länderna. Det är människor från Bangladesh, Pakistan, Etiopien, Kenya, Indonesien. De är allvarligt oroade över att deras livsförutsättningar allvarligt skadats redan nu. De är säkra på att det är klimatförändringar som är orsaken. Förändringar som de är oskyldiga till men som de tvingas betala följderna av. De kräver att de industrialiserade länderna skall betala för att de skall kunna anpassa sina samhällen till dessa påtvingade prövningar. Det är överhuvudtaget ett återkommande tema här. De rika skall betala!




En annan grupp – Actionaid – har klätt sig i röda kostymer och solglasögon. Delegaterna skall känna sig anklagade. Nu kommer ordningen att vändas upp och ner. Kapitalismen är anklagad. De rika skall betala!

Inga kommentarer: