Gruvrörelsen
har inte någon medveten nationalistisk profil. Rörelsen domineras
Vänster- av Miljöpartister som i ord högljutt bekänner sig till
den vanliga liberala eller socialistiska globalismen.
Den
konkreta konfrontationen är däremot lika tydligt anti-global. Det
är ju just de ansiktslösa globala vinstintressena som är
problemet. Även om det någon gång är ”svenska” företag som
exploaterar så arbetar ändå också dessa enligt samma ”nya
världsordning” där det bara är den globala marknadens krav som
gäller.
För
samerna är däremot den här kampen en folklig överlevnadsfråga.
Eftersom samer är ett ”urfolk” som erkänts av FN, har de också
tillåtelse att använda nationella överlevnadsargument.
Men svear
och götar (svenskar) har levt i det här landet minst lika länge
som samerna – om inte längre. Även svenskar skulle med all rätt
kunna att hävda rätten till mark och vatten som en nationell fråga.
Det är
sant att i Norrland har i historisk tid skett en konfrontation mellan
inträngande koloniserande svenskar och samer. Svenskarna var fler
och bättre beväpnade och samerna trängdes tillbaka upp i
fjälltrakterna.
Idag har
många svenskar svårt att acceptera att samer ska ha särskilda
privilegier.
Under det
tidiga 1900-talet fördes ett psykologiskt krig mot samer. Ibland med
rent rasistiska argument. Samerna var primitiva och kulturlösa.
Många samer skämdes för sitt ursprung. Många bytte till
svenskklingande namn, andra gifte sig med svenskar. I slutet av
1900-talet flyttade många samer söderut och många assimilerades i
storsamhället.
Känns
historien igen?
Naturligtvis!
Idag får vi svenskar dagligen veta att vi ”inte har någon egen
kultur” att ”all utveckling kommit utifrån”, att ”landet
byggts av invandrare” etc. Många svenskar går omkring med ett
beklämmande känsla av att tillhöra ett namnlöst blandfolk som
inte har någon egen kultur. Många svenskar talar med beundran om
hur märkvärdiga och fantasifulla andra kulturer är och gör sitt
bästa för att stöpa om sig i en främmande form. Men även om man
gifter sig och skaffar barn med arab, och läser koranen då och då,
så kvarstår en tomhet och en känsla av att inte kunna vara äkta.
Även om jag säljer huset och flyttar till Thailand så kommer
aldrig Buddhismen eller Thaikulturen att vara en naturlig del av min
personlighet.
Vi har
mycket att lära av samerna. Det anses finnas ca 20.000 samer i
Sverige, 8.000 har rösträtt till sametinget. Det är 2 promille av
Sveriges befolkning. Det finns ca 7 miljoner svenskar, kanske 10
miljoner om man räknar in svenskamerikaner, finlandssvenskar mm. Det
är 1-1,5 promillle av världens befolkning.
Många
samer är spridda i Sverige och lever ett liv som inte går att
skilja från majoritetsbefolkningens. I en gränslös värld av allt
större migrationsströmmar och med bristande identifikation med och
lojalitet mot sitt ursprung kommer svenskarna att upplösa i
världsblandningen precis som samerna kommer att försvinna i den
allmänna ”mångkulturen”, om inte en radikal attitydförändring
inträffar.
Kanske är
just den attitydförändringen vi nu ser i den samiska kulturen.
Motståndet mot den utländska rövarkapitalismen väcker behovet av
kulturell gemenskap. Gamla sånger och konstformer återerövras och
visar sig kunna uttrycka också vår tids känslor. Det har kanske
alltid funnits gamlingar som vårdat minnen och klenoder men det är
något särskilt lovande när ungdomar tar kulturarvet till sig. Nu
klär sig ungdomar stolt i traditionella kläder och är beredda att
trotsa lagen och polisen för sin rätt och identitet. För inte
länge sedan tänkte man kanske på den samiska kulturen som knarriga
åldringar som täljer knivskaft och sjunger något entonigt ylande.
Nu upptäcker man unga friska livsbejakande män och kvinnor som kan
sjunga så att t o m en gammal sur svensk hör viddernas okuvliga
kraft utan att för den skull förstå orden. Lyssna till MaxidaMärak!
När får
vi se ett likande uppvaknande bland svenska ungdomar?
”Vi är
svenskar! … Vi hör hemma i det här landet! … Det är vårt
land!”
Åke Blomdahl
Det är ungdomar som kan rädda ett folk. Foto: Å.B.
Nya Tider
Hanna Sofie Utsi som sitter i sametinget för MinGeaidnu, tar kampen mot kolonialism och för sitt folks framtid.
Foto: Å.B.
Nya Tider
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar