06 april 2012

Vägra vara naturlig II

"en-transsexuell-person-har-samma-rattigheter-som-alla-andra-i-samhallet", DN 5/4

Lika lite som en biologisk icke-transsexuell man skulle känna sig tillfreds med en livmoder och ett par äggstockar, lika lite önskar en transsexuell man (biologisk kvinna med manlig könsidentitet) att få behålla dessa organ.

Jag är en "biologisk icke-transsexuell man". Om jag hade en livmoder och ett par äggstockar då hade jag varit en "biologisk icke-transsexuell kvinna". Varför tror du jag skulle ha varit missnöjd med det?

Du måste nog fundera efter vad som är "jag" när det gäller kön. Vår hjärna och därmed upplevda själsliv är ju (normalt och naturligt) determinerat av vilka hormonsafter som flyter genom blodkärlen.

Det finns en gammal historia -- jag kommer inte ihåg precis vartifrån eller vilken gud det handlade om.
En man hade en förtärande önskan att få veta hur en kvinna känner det när hon har sex. Gudarna hörde hans önskan och misskundade sig över honom. De förvandlade honom till kvinna. I samma ögonblick glömde han hur det känns att var man.

Sensmoral: I vissa fall är det bäst att gilla läget.

Inga kommentarer: